گفتــگوی اختصاصی میعاد قم با احمد رحیمی فرد سرپرست گروه تواشیح و همخوانی بین المللی شمیم بهشت مازندران

محال ممکن است اهل تواشیح بوده ولی نام این گروه را نشنیده باشید... بچه های صاف و صادق و بی ریا از خطه شمال ایران... فرصتی دست داد تا گپ و گفتی صمیمی داشته باشیم با حاج احمد رحیمی فرد، سرپرست گروه زیباخوان و موفق شمیم بهشت مازندران، رتبه نخست هفدهمین دوره مسابقات سراسری تواشیح تهران سال 92... با ما همراه باشید...

میعاد: جناب آقای رحیمی فرد از سفر معنوی حج بگویید... برنامه اجراها.. کمیت و کیفیت مراسم و ...

با سلام و عرض ادب خدمت همه علاقمندان به عرصه تواشیح و همخوانی و بازدید کنندگان سایت گروه میعاد قم، واقعا هرچه خداوند را بابت اعطای توفیق این سفر شکر کنیم کم است. این سفر واقعا و به دور از هرگونه اغراق، سرشار از زیبایی و پر از شکوه بود. در واقع الان که چند ماه از آن می گذرد بیشتر می فهمیم این سفر چه نعمتی بود و چه زود گذشت. از ویژگی های این سفر برای ما این بود که در سن جوانی و با دوستان صمیمی خود عازم این سفر شدیم و خاطراتی برای ما رقم خورد که تا آخر عمر در ذهن ما خواهد ماند. همچنین دو بار تشرف به مدینه، قبل و بعد از انجام مناسک حج در مکه از دیگر ویژگی های این سفر بود.

در این سفر اجراهای زیادی داشتیم که به چند بخش تقسیم می شد. بخشی از اجراها در محافل انس و معرفت بود که از طرف بعثه مقام معظم رهبری در هتل هایی که کاروان های ایرانی حضور داشتند برگزار می شد. بخش دیگر حضور در همایش ها و نشست های ملی و بین المللی بود که از سوی بعثه و با حضور حجاج و اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار می شد همچون همایش قدس، اهل بیت، تقریب مذاهب، ایرانیان خارج از کشور و... . قسمت دیگر اجراها نیز حضور در محافل شیعیان سایر کشورها همچون عربستان و بحرین بود. همچنین چند اجرا در مسجد شیعیان مدینه و نیز اجرا در محفل قرآنی مسجدالحرام نیز از برنامه های ویژه گروه بود. در مجموع در طول این سفر حدود 120 قطعه برنامه اجرا کردیم.

میعاد: برنامه های آتی گروه موفق شمیم بهشت چیست؟

تولید قطعه های جدید و بدیع از برنامه های آینده ماست. بنا داریم در کارهای آتی گروه دست به نوآوری هایی بزنیم که امیدواریم در این راه موفق باشیم. همچنین کار طراحی وب سایت گروه نیز تقریبا به پایان رسیده که انشاءالله به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

میعاد: اولاً بزرگترین حسن و همچنین بزرگترین آفت یا بهتر بگوییم آسیب تخصص تواشیح را در چه می دانید؟

تواشیح از آنجایی که یک هنر دینی است و با فطرت و روح و روان مردم سر و کار دارد، پتانسیل بالایی برای برقراری ارتباط با عامه مردم و تاثیرگذاری بر آنها دارد. این بزرگترین امتیاز این هنر است، ولی متاسفانه به دلیل اکتفاکردن به همین خمیرمایه دینی و عدم نوآوری شکلی و محتوایی و به نوعی محافظه کاری در ایجاد تغییرات این نقطه قوت تبدیل به نوعی آسیب شده است. تواشیح و مدیحه سرایی برای زنده ماندن نیاز به مخاطب دارد و برای حفظ مخاطبین و حتی افزایش آن ها راهی جز نو شدن نیست و برای نو شدن و ابداع مؤثر هم در درجه اول باید سواد و اطلاعات تئوریک خودمان را تقویت کنیم. تا شما یک گام به سوی مخاطب برندارید، مخاطب هرگز به سوی شما نخواهد آمد.

میعاد: برای موفقیت در مسابقات سراسری چه توصیه ای برای سایر گروه ها دارید؟

از مهمترین لوازم کسب موفقیت در مسابقات سخت کوشی و باور داشتن به توانایی خود و لطف خداست. تداوم در تمرینات و فعالیت های گروه برای موفقیت در مسابقات بسیار مهم است. پیشنهادم به گروه های شرکت کننده در مسابقات این است که موفقیت را به معنای واقعی کلمه "فقط از خدا" بخواهند و فقط به خدا امید ببندند، نه به هیچ کس دیگر.

میعاد: آیا این ادعا درست است که گروه های تواشیح و یا سایر متسابقین مسابقات مختلف پس از کسب رتبه اول مسابقات سراسری ممکن است برای همیشه از رقابت حرفه ای در این عرصه دور شوند؟

همه می دانیم که بزرگ ترین انگیزه گروه ها برای حضور در مسابقات و کسب موفقیت، به دست آوردن توفیق تشرف به حج تمتع است. پس از برآورده شدن این آرزو در صورتی که گروهها انگیزه های جدیدی برای خود تعریف نکنند طبیعی است که فعالیت شان کم شده و در مواردی حتی کاملا غیرفعال می شوند. برای اینکه این اتفاق نیفتد گروهها باید هدف ها و انگیزه های جدیدی برای خود در نظر بگیرند و توجه داشته باشند که در فعالیت های هنری آن هم از نوع مذهبی انتهایی وجود ندارد و همیشه جا برای بهترشدن و خلق آثار بدیع تر و غنی تر هست.

میعاد: یک خاطره از سفر اخیر به حج تمتع تعریف کنید...

سفر با جمع صمیمی گروه و البته اعضای کاروان قرآنی آن هم به چنین مقصدی قطعاً پر از خاطره است. تصاویری از این سفر در ذهن شما ثبت می شود که هیچگاه از یادتان نخواهد رفت. مثلا تصویر لحظه ای که خانه کعبه را برای نخستین بار با چشمانتان می بینید و یا وقتی که برای اولین بار خوابیدن کنار خیابان را در مشعر تجربه می کنید. اما یکی از خاطرات ماندگار برای حج اولی ها قطعا روز عید قربان و تراشیده شدن سرهاست. این اتفاق به طور کلی اتفاق نادری است که در یک زمان و یک مکان این همه آدم بی مو شوند. شوخی ها و دست انداختن های دوستانه هم که بخش شیرین ماجراست. البته ما از مراحل تراشیده شدن سر تک تک اعضای گروه فیلم برداری کردیم تا برای همیشه در تاریخ ثبت شود! جا دارد از زحمات اساتید بزرگوار احمدی وفا و عنایتی مقدم بابت زحمتی که کشیدند و زیر آفتاب داغ منا کار حلق را انجام دادند تشکر کنم.

دو تصویر هم به طور خاص از این سفر در ذهن من مانده است. یکی تصویر خیل میلیونی جمعیت سفیدپوشی است که با پای پیاده در تنگه بین دو کوه از مشعر به سمت منا حرکت می کنند. با دیدن این صحنه بی اراده ذکر "الله اکبر" بر لبها جاری می شود. تصویر دیگر هم تصویر پیرمرد بحرینی است که پس از اجرای گروه در جمع شیعیان بحرین و هنگام خداحافظی از رنج ها و فشارهایی که بر آنها و جوانانشان تحمیل می شود می گفت و از ما می خواست برای پیروزی مردم بحرین در این مبارزه ی سخت، دعا کنیم.

میعاد: و یک خاطره دیگر غیر از سفر اخیر به حج...

اجازه بدهید خاطره ای از سفری که سال 90 به روسیه داشتیم برایتان بگویم. صبح حوالی ساعت 8 بود که به مسکو رسیدیم و به امید دیدن نماینده ای از خانه فرهنگ وارد سالن فرودگاه شدیم. ولی هر چقدر به این طرف و آن طرف نگاه کردیم دیدیم کسی سراغ ما را نمی گیرد. این تأخير را به حساب ترافیک سنگین شهر گذاشتیم و منتظر شدیم. ولی مسافران چند پرواز بعد هم فرودگاه را ترک کردند و ما همچنان بلاتکلیف بودیم. بالاخره از دیدن نماینده خانه فرهنگ ناامید شدیم و تصمیم گرفتیم کاری بکنیم. اینجا بود که بخش سخت کار شروع شد، چون در این فرودگاه بین المللی عریض و طویل کسی پیدا نمی شد که بتواند انگلیسی صحبت کند! بعدا متوجه شدیم این به دلیل تعصب زیاد و در این مورد بی معنی روس ها به زبان روسی و فرهنگ شان است. اصولا در سطح شهر کمتر نوشته یا تابلویی را می بینید که به زبانی غیر از روسی باشد. خلاصه اینکه تقریبا با زبان ایما و اشاره موفق به تبدیل پول و خرید سیم کارت شدیم و حالا باید شماره سفارت یا خانه فرهنگ را پیدا می کردیم. جالب بود که حتی کسانی که در باجه اطلاعات نشسته بودند نیز آشنایی به زبان انگلیسی نداشتند، غیر از یکی از آنها که در باجه ای در طبقه دوم فرودگاه نشسته بود. بالاخره شماره سفارت را پیدا کردیم و تماس گرفتیم. آنجا بود که بندگان خدا تازه فهمیدند ما در مسکو هستیم! ظاهرا قضیه از این قرار بود که آن کارمندی که در ایران باید روز و ساعت پرواز ما را به مسکو اطلاع می داد به هر دلیلی این کار را نکرده بود و مسئولین خانه فرهنگ کاملا از حضور ما بی اطلاع بودند! این شد که ما پس از چند ساعت سرگردانی در کشور غریب با سلام و صلوات و عذرخواهی عازم محل اقامت شدیم.

میعاد: ضمن معرفی هم گروه های محترمتون لطفا هر یک را در جمله ای توصیف کنید همینطور خودتون رو...

خود بنده که قابل توصیف نیستم! مجتبی علی آبادیان فرد بسیار خوش نیت و خوش قلبی است که خدا هم خیلی دوستش دارد. طه کبیری قاری بسیار خوبی است که گمان می کنم هنوز در عرصه تلاوت به آن جایگاهی که شایستگی اش را دارد نرسیده و انشاءالله خواهد رسید. محمد متولی طاهر کوهی از استعداد و توانایی است و یکی از خوش صداترین افرادی است که می شناسم. محمدرضا روح اللهی به اعتقاد من یکی از بهترین بم خوان های کشور است که صدایش در عین قدرت و حجم بالا از زیبایی بالایی هم برخوردار است. و در آخر سید گروه ما سید مصطفی حسینی که در ایام منتهی به مسابقات هر روز مسافت زیادی را برای آمدن به تمرینات گروه و بازگشت طی می کرد و پشتکار او برای همه ما یک الگوست.

میعاد: در پایان احساس خود و اولین جمله ای که پس از شنیدن کلمات زیر به ذهنتان می آید را بیان کنید.

- تواشیح...

انشاءالله امسال

- تُپُق...

پیش می آید

میعاد: و به عنوان آخرین سوال .... آخرین جمله و پیامی که دارید....

برای همه گروه ها در مسابقات کشوری آبادان آرزوی موفقیت دارم. موفقیت هم درجات مختلفی دارد و فقط در کسب رتبه خلاصه نمی شود. همین که گروه های شرکت کننده یک گام به جلو بردارند و به اطلاعات و داشته هایشان اضافه شود می تواند موفقیت تلقی شود. به طور کلی امیدوارم امسال مسابقات سطح بالایی را شاهد باشیم و کارهای زیبای بیشتری بشنویم.

گروه تواشیح میعاد قم ضمن تشکر از حضرتعالی، برای شما و سایر دوستانتان در گروه تواشیح و همخوانی بین المللی شمیم بهشت بهترین ها رو آرزومند است. در پناه ایزد منان موفق و پیروز باشید...